Als creatief heb ik een voorliefde voor bijna alles wat grafisch is. Ik word blij van drukkerijen, affiches, posters, inkt, ruiken aan drukwerk, tekenpennen, schetsboeken, tekenlinialen, Apple computers, tekentabletten, Adobe, etc. Afgelopen kerst heb ik mijzelf goed verwend met een eigen cadeau. Een canvas etui dat je kan uitrollen en ik heb gelijk de inhoud er bij gekocht. Allemaal mooie kalligrafie stiften, tekenpennen, verfstiften en tekenpotloden. Daarna ben ik echt zo blij als een klein kind (en nee, ik heb het nog net niet laten inpakken als cadeautje voor mezelf). Ik verzamel ook boeken die over creativiteit gaan. Van grafisch ontwerpen en kunst tot fotografie, film en architectuur.
Voorliefde voor (hele)oude boeken
Vanuit de vakidioterie heb ik een speciale voorliefde ontwikkeld voor (hele) oude boeken. In de loop der jaren heb ik dan ook een mooie collectie boeken uit de 17e, 18e, 19e en begin 20ste eeuw bij elkaar verzameld. Mijn liefde voor oude boeken heeft grotendeels te maken met geschiedenis en het enorme vakmanschap wat er in zo een boek zit. De gedachte dat een boek uit 1678 (mijn oudste boek) al bijna 350 jaar meegaat. Al 350 jaar bladert men in dit boek en geen idee hoeveel mensen en vooral ook ‘wie’ dit boek allemaal in handen heeft gehad. Even voor het tijdsbeeld: Dit boek is gedrukt slechts 40 jaar na het einde van de 80 jarige oorlog. In de Gouden Eeuw slechts 36 jaar na de voltooing van De Nachtwacht. Stadhouder Willem III was in 1678 aan de macht en we hadden net vrede gesloten met Engeland en Frankrijk (Vrede van Nijmegen).
Het vakmanschap is geweldig. 350 jaar bladeren en het boek zit nog steeds stevig in elkaar en ik kan er nog altijd in lezen. Het is even worstelen door het oud Nederlands maar het is goed te volgen. Het handwerk, de illustraties, de leren kaft… is allemaal prachtig. Je ziet het zetwerk en hoe ingewikkeld dit toen eigenlijk was. Veel pagina’s en katernen hebben net even een andere corpsgrootte of staan net een beetje scheef op de pagina. Het boek is prachtig ingebonden met een leren kaft.
Een handgeschreven boodschap geeft het boek een hele ander lading.
Ik heb ook diverse oude boeken waarin met de hand is geschreven. Het zijn veelal (niet altijd) prachtige klassieke handschriften met mooie krullen. Een handgeschreven boodschap geeft het boek een hele ander lading. Soms gaat het over van wie het boek is geweest, vaak is ook een mooie boodschap of een ter nagedachtenis aan een speciaal iemand. Een boek krijgt zo een echte historie.
Het meest bijzondere aan deze boeken vind ik eigenlijk nog de onderwerpen. Het Nederlandse boek uit 1678 is leesbaar. Het gaat over de Bataven en hun strijd met de Romeinen. Vaderlandse geschiedenis, maar dan uit 1678 en voor het eerst gegoten in een roman. Het is een liefdesverhaal met geschiedenis vertellingen, liederen en gedichten. Ik heb ook een Brits boek uit 1772 waarin een Londenaar beschrijft hoe Londen eruit zag in die tijd. Soort Lonely Planet gids met zijn beschrijvingen van wat hij zag tijdens zijn vele wandelingen door Londen. Echt een volkomen leesbaar boek en je hebt gewoon niet door dat je een 250 jaar oud boek zit te lezen.
Side note: Dat geeft ook wel weer te denken. Zijn wij nu zo vernieuwend of is het puur de informatiedrager die continue veranderd? Ik denk een beetje van beide. De basis van communicatie blijft overeind, maar de nieuwe informatiedragers vragen wel echt een andere/aanvullende aanpak. Een website kan je niet het zelfde benaderen als vroeger een brochure of boek.
Hieronder enkele geschreven boodschappen. Vaak met een religieuze boodschap.