Marketing: Het imposter syndroom. Heb jij er last van? Test het hier.

Laten we eerste eens kijken wat het imposter syndroom betekent:


Bron Wikipedia: Het oplichterssyndroom, bedriegerssyndroom of bedriegers fenomeen is een term die in de jaren 1970 werd geïntroduceerd door psychologen en onderzoekers om mensen te beschrijven die niet in staat zijn hun prestaties te internaliseren. Ondanks externe bewijzen van hun competentie, blijven mensen met het syndroom ervan overtuigt dat ze bedriegers zijn en hun succes niet verdienen. Blijken van succes worden afgedaan als geluk, timing of het resultaat van het misleiden van anderen waardoor die denken dat zij intelligenter en competenter zijn dan ze zelf geloven. Het oplichterssyndroom komt meer voor bij succesvolle vrouwen.

Het imposter syndroom in relatie tot marketing:

Sommige ondernemers zijn onzeker over hun eigen kunnen of over wie ze zelf zijn. Het gevolg is dat ze moeite hebben om volledig te laten zien wat ze doen of dat ze niet kunnen genieten van hun succes. Het valt me op dat veel ondernemers die ik 1-op-1 spreek het mooi kunnen vertellen. In woorden vertellen is echter iets anders dan het echt voelen. Als je het vertelt en niet voelt, leidt dat op het gebied van marketing onder andere tot algemene keuzes en dus laag of geen rendement.

Twee mogelijke problemen die ik vaak tegenkom

1. Als je geen keuzes durft te maken krijg je vlees nog vis. Iedereen weet dat dit succes in de weg staat. Eigenlijk saboteer je op deze manier je eigen succes of geluk. Dat is gek. Dus omdat je niet genoeg vertrouwen hebt in je eigen kunnen of in wie je zelf bent, maak je geen scherpe keuzes. Geen scherpe keuzes leidt tot een onduidelijk verhaal. Jouw doelgroep, als je die al kan aanspreken, begrijpt niet goed wat je doet. Succes valt tegen. Niet goed voor je vertrouwen. Zie je de vicieuze cirkel ontstaan? Succes blijft uit. Dit zegt alleen weinig over jouw kunnen, wel veel over je aanpak.

2. Je bent succesvol. Je klanten zijn dolblij met je. Je hebt het goed. Wil misschien meer, maar daar stagneert het vaak. Als je meer wil (wat dat ‘meer’ ook voor jou is) zal je jezelf in volle glorie moeten laten zien. Als je zelf niet voelt dat je succesvol bent is het ook lastig om dat uit te dragen. Je doet je kleiner voor dan je bent. Succes is naar jouw idee meestal tot stand gekomen door anderen, samenwerkingen of het was überhaupt al niet zo een grote prestatie. Herkenbaar? In volle glorie laten zien wie jij bent en dat je trots bent op wat je bereikt hebt, is spannend. Nog enger … uitspreken dat je ambitie hebt!

Het gevolg:

Of je je nu in 1 of 2 herkent, het gevolg is hetzelfde. Je bent niet blij. Je laat niet in volle glorie zien wie je bent. Dat is lastig vol te houden. Ik zie dat de meeste ondernemers zich in zekere mate herkennen in het imposter syndroom. Succes claimen is lastig. Dit heeft ook zeker met de Nederlandse mentaliteit te maken. Doe maar lekker normaal.

Heb jij last van het imposter syndroom?

Test het hier (Test is in het Engels)

Direct aan de slag?

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met je op om een kennismakingsgesprek in te plannen.

Ben je klaar om te groeien?

Laten wij samenwerken!

Contact opnemen