Misschien ken je het gevoel. Die spanning als je het definitieve ontwerp naar de drukker stuurt. De immer aanwezige vraag die je jezelf stelt: ben – ik – niets – vergeten? Je hebt het document al 10x laten controleren en het bestand zal een naam hebben als – xxxx-nuEcht-Def08C.pdf
De drukproef die je vervolgens in je handen krijgt. Het acute hartfalen als je per ongeluk de verkeerde proef (indraai vel) in handen krijgt. Het omhoog krabbelen van de grond en het weer op gang krijgen van je hart na het ontvangen van de juiste drukproef.
Nu wordt dan eindelijk de drukpers aangezet. Je vertrouwt de drukker natuurlijk wel, maar stiekem wil je toch altijd heel even meekijken aan de drukpers. Die enorme machines, dat lawaai, die typische geur van drukinkt… en dan krijg je eindelijk het eindproduct in handen. Vervolgens doen wij iets afwijkend. Wij kijken pas nadat we eerst aan het drukwerk hebben geroken. Het is een afwijking, I know! Waarschijnlijk iets met oplosmiddelen van vroeger, hersenkronkels, lijmdampen…ik dwaal af…
Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben natuurlijk ook groot voorstander van digitale oplossingen en die lever ik ook, maar dan wel met een doel. Ik vind namelijk dat het een onderbouwde keuze moet zijn welk medium het beste past bij de oplossing. Jij als klant hebt een doel en aan mij de schone taak om middelen te bedenken waarmee jij dat doel gaat bereiken.
Afgelopen jaar kwam een klant (een mkb bedrijf) naar mij toe met een aanvraag. Hij wilde zijn klanten en relaties verrassen door ze ’iets’ te sturen voor de belangrijke momenten. Denk hierbij aan een verjaardag, geboorte, behalen van een opdracht, gewonnen prijs, jubileum, etc. De klant had zelf al helemaal bedacht dat hij een soort e-mailsysteem wilde hebben met daarbij templates voor verschillende doeleinden. Een reminder systeem, een corporate give-away, etc.
Mijn antwoord: Is het niet leuker om ‘gewoon’ een kaartje te sturen en dan met een échte pen een écht persoonlijke boodschap erop te schrijven?
Klant: wat een goed idee!!
Disclaimer: en natuurlijk is dat dan een bijzonder kaartje wat jouw persoonlijke boodschap nog meer kracht geeft.
Conclusies: niet alles MOET digitaal & keep it stupid simple (wordt ook wel eens vergeten). Het is en blijft leuk om iets in handen te hebben en/of te krijgen. Hoeveel persoonlijke handgeschreven kaartjes krijg je tegenwoordig nog? Jammer toch? De uitkomst is dat ik nu voor de klant een serie old school briefkaarten heb ontworpen die straks allemaal met de hand geschreven gaan worden. Zijn attentie naar zijn klanten is nu écht persoonlijk en de ROI voor een aantal briefkaarten is natuurlijk veel rendabeler dan een compleet digitaal systeem (die je ook actief handmatig moet bijhouden).
Boodschap: gebruik het medium wat het beste past. Dat we nu alles digitaal zouden kunnen realiseren betekent niet per definitie dat het de meest effectieve oplossing is.
Drukwerk is nog springlevend en weer bezig aan een opmars.