Veel van mijn klanten zijn snel gegroeid. Sommige organisch, anderen door strategische overnames of een mix van die twee. De gemene deler is dat ze allemaal de wind mee hadden én op het juiste moment de juiste beslissingen hebben genomen. Is dit exacte wetenschap? Niet echt. Wel een mix van kwaliteit, gevoel, kennis, keihard werken, advies vragen, goede mensen… het samenspel leidt naar resultaat.
VAN KOERS VERANDEREN IS LASTIG
Als jouw markt verandert, is het belangrijk dat je daarop kunt anticiperen. Dat lukt alleen als jouw organisatie daar ook op is ingesteld. Te vaak zie ik dat er geen stevige basis is onder het succes. Geen scherpe zakelijke doelstellingen. Het ging namelijk gewoon goed en bijna vanzelf toch? Er is dan ook geen bedrijfs- of marketingstrategie om de zakelijke doelstellingen te behalen. Vaak worden er wel marketingactiviteiten ondernomen, maar zonder plan is dat schieten met hagel. De kans is groot dat je hierdoor kansen laat liggen.
Veel bedrijven komen pas tot de conclusie dat die basis ontbreekt op het moment dat de wind (opeens) uit een andere richting waait. De wind draait en jij moet je aanpassen. Maar hoe? Omzet daalt, soms tot een alarmerend niveau. Klanten beginnen andere vragen te stellen en hun verwachtingspatroon is in beweging. De markt is aan het veranderen.
Als je geluk hebt, is dit een proces geweest van langere tijd waardoor je hebt kunnen anticiperen en heb je dat dus ook gedaan. Denk bijvoorbeeld aan digitalisering of verscherpte milieuwetgeving. Als je pech hebt, is er een acute situatie geweest die voor een grote verandering zorgt. Covid bijvoorbeeld of een grote speler die jouw markt betrad en de hele boel op stelten zette. Vergeet ook niet je eigen interne organisatie, zeker bij overnames. Hoe zit het na de overname met de synergie en de wil om samen te werken?
DE BASIS OP ORDE BRENGEN: 6 STAPPEN:
Er zijn grofweg 6 stappen om een ideale basis te creëren. Uiteraard bestaat elke stap uit vele kleine stappen, maar dat is maatwerk per bedrijf.
- Zakelijke doelstellingen bepalen
- Onderzoek markt en kansen (SWOT)
- Vertalen doelstellingen en kansen naar scherpe marketingdoelstellingen + bedenken acties
- Vastleggen/uitbreiden/aanpassen identiteit (huisstijl / branding) >> uniforme uitstraling
- Marketingacties uitrollen (marketingmachine laten draaien).
- Monitoren, meten, aanpassen en herhalen.
Als de basis staat, krijg je grip op wat er gebeurt. Je hebt de marketing- en salesmiddelen om actief nieuwe leads te genereren, juist ook als de markt opeens verandert. Je weet wat je doelgroep nodig heeft, want je bent doorlopend in contact.
WIL JE GRAAG VORM GEVEN AAN JE VERDERE GROEI?
EINDELIJK AL DIE IDEEËN UITWERKEN TOT ACTIE?
Laten we dan met stap 1 beginnen: kennismaken, sparren om samen te achterhalen waar jullie grootste kansen liggen.