Marketing: waarom worstelen zoveel bedrijven hiermee?

De meeste ondernemers beseffen dat marketing een belangrijke bijdrage kan leveren aan het succes van hun onderneming. Ik zie ook dat veel bedrijven juist worstelen met hun marketing. Het wordt beschouwd als iets dat lastig is. Misschien herken je dit zelf ook wel? Door zichtbaar te worden, steek je je hoofd boven het maaiveld uit, en dat kan spannend zijn (feedback, meningen, etc.). Daarbij zijn er talloze mogelijkheden. Waar moet je beginnen? En als je eenmaal begint, loop je al snel tegen vragen aan zoals ‘wie zijn wij eigenlijk’, ‘waar willen wij met ons bedrijf naartoe’, ‘waar willen wij over 5 jaar staan’. De ene vraag roept de volgende op. Et voilà, je bent verdwaald.

Het gevolg hiervan is dat marketing ongemakkelijk aanvoelt. De meeste bedrijven ondernemen wel actie. Ze zijn aanwezig op LinkedIn, versturen meerdere nieuwsbrieven per jaar (dat was ooit het plan), hebben een website, en misschien sturen ze aan het einde van het jaar een attentie of plaatsen ze een advertentie in een vakblad. Als het gewenste resultaat echter uitblijft, helpt dat natuurlijk niet.

Waarom is marketing moeilijk?

Een belangrijke reden: marketing roept vaak het woord ‘moeten’ bij mensen op. Instagram is hot dus we ‘moeten’ daar iets mee doen. Video content is het helemaal dus daar ‘moeten’ wij ook iets mee doen. We hebben een weggever nodig op onze website, want wij moeten mailadressen verzamelen. Moeten moeten moeten… en daar gaat het mis. Dit moeten leidt ook tot soms ronduit ongemakkelijke content en acties.

Er is, vind ik persoonlijk, weinig ongemakkelijker dan video’s op LinkedIn voorbij te zien komen van ondernemers die daar niet geschikt voor zijn. Slecht gefilmd, onduidelijk verhaal, kleding die niet goed overkomt op video, een niet representatieve setting of de ondernemers/werknemers zijn zelf (nog)niet geschikt voor video. Kan je dit trainen? Ja, maar doe dat dan ook. Vergeet niet dat wat je op een video uitstraalt iets moet toevoegen aan je merk, niet afbreken. 

Waarom doen ondernemers dit dan toch?

Ik vind dat er teveel nadruk wordt gelegd op ondernemen buiten je comfortzone. Alsof dit de heilige graal tot succes is. Als kind heb je ook stap voor stap leren lopen en ben je niet gelijk begonnen met fietsen toch?

Met marketing werkt het vaak beter om eerste iets te zoeken wat bij je past . Dat kan soms al ongemakkelijk voelen. Zodra je dit eigen hebt gemaakt, je het vol kan houden (erg belangrijk voor resultaat), je er goed in bent, kunnen we kijken naar echt buiten je comfortzone treden. Buiten je comfortzone treden vraagt om een goede voorbereiding en een goed plan. Het moet waarde toevoegen en passen binnen je strategie. Kennis opsnuiven, expert inschakelen, oefenen en gaan. Als je dan een leermoment hebt (die komen altijd) val je niet zo hard omdat de basis goed staat.

Ben je na het lezen van deze blog blij dat je van het ‘moeten’ af kan stappen? Laten we dan eens kijken wat de middelen zijn waarmee jij jouw doel gaat behalen. dennis@bureauhardes.nl

Direct aan de slag?

Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met je op om een kennismakingsgesprek in te plannen.

Ben je klaar om te groeien?

Laten wij samenwerken!

Contact opnemen