Altijd jezelf zijn als persoon of merk. Dit klinkt heel logisch, maar in de praktijk blijkt het lastiger dan gedacht. Authenticiteit is misschien wel het lastigste onderwerp binnen marketing, omdat er altijd een spanningsveld is tussen jouw identiteit (wie jij bent of denkt te zijn) en jouw imago (hoe jouw doelgroep jou ziet en wat zij willen zien).
Soms doe je misschien dingen die wat verder van je af staan. De andere keer doe je dingen die naadloos bij jezelf passen. Uiteindelijk gaat het om balans. Niet iedereen zal je begrijpen, en dat is oké. Niet iedereen zal je aardig vinden, en dat is ook oké.
Wat het in ieder geval niet is:
Op je teenslippers de directievergadering binnenlopen klinkt onderscheidend, maar voor 99,99% (en nog wat meer) van de wereldbevolking niet passend. Ook een bekende: te overduidelijk proberen in te werken op de emotie van een ander. Denk maar aan de kerstreclames van de supermarkten. Of die zogenaamd grappige reclames die ‘net’ niet grappig zijn. Ik denk dat iedereen heel veel voorbeelden kan geven van mislukte authenticiteit of veel te opzichtige beleving.
Wat je vooral wel kan doen.
- Praat over jouw belofte. Welke probleem beloof jij op te lossen? Dus niet wat doe je letterlijk, maar wat los je op.
- Vertel over jouw manier van werken. Wat maakt jou anders?
- Praat over jouw ervaring. Waarom ben jij zo goed? Ga niet overdrijven, maar vertel op een positieve manier over jouw ervaring.
- Maak het persoonlijk. Mensen doen zaken met mensen. Lastig onderwerp voor velen, want hoeveel laat je van jezelf zien? Daar is geen harde grens voor. Als het bijdraagt aan jouw verhaal, gewoon doen.
- Vertel iets over je andere activiteiten. Wat doe je nog meer in het leven? Dit zegt veel over jou als mens. Prima ijsbrekers ook vaak in een eerste gesprek.
Authenticiteit is niets anders dan de ideale mix van de bovenstaande punten. Wat het ingewikkeld maakt, is dat je ook wil weten hoe je overkomt. Wat is jouw imago? Begrijpt je doelgroep ook wat je probeert te vertellen? Die twee onderdelen, identiteit en imago, wil je zo dicht mogelijk bij elkaar hebben. Lukt dat? Dan is dat het ideale vertrekpunt om verder te groeien.
Dit is waar wij bedrijven en ondernemers bij helpen.