Een vraag die mij met regelmaat wordt gesteld: hoe doe jij dat? En dan bedoelen ze niet letterlijk de dingen die ik doe, maar meer wat er in mijn hoofd gebeurd. Hoe ik al hun input (brei van data en informatie) verwerk tot een strategie, campagne of ontwerp. Het creatieve proces is voor velen, blijkt, een groot mysterie.
Zoals ik het meestal uitleg: Het zijn grofweg 4 stappen.
Stap 1. Luisterfase
Elk project begint met het stellen van vragen. Veel vragen. Ik stel, vind ik zelf, hele goede vragen. Daarbij is het vooral belangrijk om écht te luisteren. Luisteren doe ik objectief. Uiteraard heb ik met 22 jaar ervaring al heel wat kaders gezien (en kan juist daardoor ook goede vragen stellen), maar vind het belangrijk om niet te snel conclusies te trekken. Er is bij mij altijd ruimte voor nieuwe indrukken, graag zelfs. Zolang ik mij kan blijven verbazen of verwonderen gaat het goed.
Stap. 2. Vage fase
Antwoorden verwerken. Dit is een nogal vage fase. Waarom vaag? Omdat ik zelf niet begrijp hoe dit precies werkt. Dennis gaat lopen, zitten, denken, douchen, slapen, schilderen, tekenen, sporten, lezen, jongleren… kortom ‘iets’ doen en dan beginnen de radertjes te werken. Vooraf denk ik altijd iets in de trant van ‘hoe moet ik dit nou weer gaan doen?’ of ‘ik kan dit toch helemaal niet’. * Daarna vertrouw ik op mijn proces en als vanzelf beginnen de radertjes connecties te maken. Blijft een wonderlijk proces. Ideeën ontstaan, vormen, kleuren, verhalen. Dit gebeurd allemaal in mijn hoofd en eindigt op vele aantekening blaadjes, apps, mailtjes, tekeningen. Dit gaat ook in een razend tempo. Mindmapping. Daarna laat ik het rusten. Te ver doorgaan met mindmappen werkt averechts. Ik zeg altijd, zolang alles wat ik in mijn hoofd bedenk mogelijk is, zit ik goed. Zodra ik drempels ga bedenken bij ideeën dan moet ik stoppen.
*Herken jij dit gevoel in beperkende mate? lees dan deze blog en test of / in welke mate jij je herkent in het imposter syndrome.
Stap 3. The Beauty of Connecting
Ik ga alle fragmenten van stap 2 uitwerken en toetsen aan de antwoorden uit stap 1. Ideeën uitschrijven en koppelen aan schetsen, vormen en kleuren. Strategische ideeën schrijf ik verder uit en eventuele nieuwe vragen stel ik. Hierna hebben we een concreet plan en/of ontwerp concept. Vooral het toetsen aan de basis (stap 1) is belangrijk. Alles wat we bedenken en gaan maken moet een toegevoegde waarde hebben.
Stap 4. Uitwerken
Zodra het concept of plan staat gaan we alles uitwerken. Dit kan van alles zijn. Logo/huisstijl ontwerpen, campagne opzetten, regelen, productie, Art direction, content creatie, projectmanagement, et cetera. Het juiste team wordt samengesteld en knallen.
Concreter dan dit kan ik het niet maken.
… Misschien kan ik het je wel een beetje leren.