MARKETING: WAAROM GOED LUISTEREN ZO BELANGRIJK IS
Ik denk dat iedereen de volgende situatie wel herkent. Je zit in een gesprek en je gesprekspartner probeert al tijdens jouw eerste zinnen in te haken op wat je vertelt. Soms uit enthousiasme, soms om te laten zien dat ze je begrijpen, vaak omdat ze iets van je willen. Ik ga ervan uit dat mensen het goed bedoelen, maar het is wel een gemiste kans. Vaak luisteren ze wel naar wat je letterlijk zegt, maar plaatsen dat direct in hun hokje. De kans is groot dat je gesprekspartner vooraf een doel had met het gesprek en daar wordt dan sterk op gestuurd. Je wordt inhoudelijk niet meer gehoord. Ik noem dat ‘luisteren in hokjes’.
Ik herinner me een gesprek van een jaar geleden. Een creatief bureau heeft me 2 uur lang bestookt met portfoliovoorbeelden. Bij elke zin die ik uitsprak, volgde een ‘dat heb ik ook’ of ‘dat herken ik’, weer een voorbeeld, en ze namen het gesprek over. Dit bureau wilde heel graag opdrachten van mij krijgen. Ik wilde ze gewoon persoonlijk leren kennen om te kijken of ik ze leuk genoeg vind om mee samen te werken (het gun-gedeelte). Hun portfolio had ik uiteraard al lang en breed bekeken. Als ik die niet goed genoeg had gevonden, dan hadden we uiteraard geen afspraak gepland.
Het gevolg van dit gesprek laat zich raden: geen klik, geen vertrouwen, geen verkoop, geen samenwerking. Sterker nog, ik was helemaal leeg na dit gesprek.
‘Luisteren in hokjes’ is wat ik veel bedrijven zie doen. Te veel denken vanuit hun product, dienst of eigen visie. Als je de kans pakt om écht goed te luisteren naar je doelgroep, kun je betere oplossingen bedenken en een diepere connectie aangaan. Je moet het wel durven, want als je écht luistert, kun je ook tot de conclusie komen dat de markt anders in elkaar zit dan je dacht of dat jouw product niet de eerste stap is naar de oplossing.
Durf eerlijk te zijn en ga voor maximale impact voor jouw klant. Hieruit komen de grootste kansen om te groeien. Je wordt er zelf ook blijer en beter van als je werkelijke oplossingen kunt bieden en klanten oprecht kunt helpen.