De historie van de Bron Groep begon in 1950, toen in de binnenstad van Leiden begonnen werd met het lamineren en vernissen van drukwerk. Na jarenlang snijden in de kosten werd het tijd om te investeren in marketing. We kregen de opdracht om een van hun kleinere vestigingen met een gerichte marketingaanpak te laten groeien. Van daaruit doorpakken naar de andere vestigingen.

Toegepaste skills

BrandingCampagneConceptontwikkelingMarketingStrategisch trajectVormgeving / dtp

Bron Groep

Aanvang

De historie van de Bron Groep begon in 1950, toen in de binnenstad van Leiden begonnen werd met het lamineren en vernissen van drukwerk. Het bedrijf maakt een voorspoedige groei door en verhuist rond 1970 naar Valkenburg ZH aan de rand van Leiden. Hier zet de expansie zich voort in een modern fabriekspand met aparte afdelingen voor vernissen en lamineren. De Bron Groep groeit door kennis, ervaring en inzet uit tot marktleider in de veredeling branche. De grote diversiteit aan bewerkingen, inclusief stansen en snijden, maken de Bron Groep een ideale partner voor de totale veredeling. De Bron Groep heeft op dit moment nog twee vestigingen: Uithoorn (hoofdkantoor en Romeyn) en Soest (inclusief Bron Specials). De 50 medewerkers zetten zich dagelijks zeer gemotiveerd in voor de veredeling en bescherming van verpakking of drukwerk. Na jarenlang snijden in de kosten werd het tijd om te investeren in marketing. We kregen de opdracht om een van hun kleinere vestigingen met een gerichte marketingaanpak te laten groeien. Van daaruit doorpakken naar de andere vestigingen.

"Marketing voor Bron Groep"

Aanpak

We zijn gestart met een zeer uitgebreid onderzoek. Alle labels waren kort daarvoor samengevoegd onder 1 naam dus belangrijk dat we niet alleen 1 vestiging gingen bedienen, maar naar de hele organisatie gingen kijken. We zijn gestart met een flink aantal interviews. Eerst intern met alle vestigingsleiders en het management. Daarna met de allergrootste en belangrijkste klanten. We zijn heel Nederland doorgereisd om iedereen persoonlijk te kunnen spreken. Uit de interviews kwamen diverse belangrijke uitdagingen boven tafel waarvan enkele acuut waren. In meerdere tussenpresentaties hebben we alle belanghebbenden op een lijn gekregen en zijn we begonnen met de uitrol van het strategisch plan. Dit zijn in het begin voornamelijk stappen om de interne organisatie op orde te krijgen om marketing ook daadwerkelijk mogelijk te maken. We zijn gelijktijdig begonnen met een eerste test actie in de vorm van een hele gerichte Direct Mailing. We hebben gekozen voor een luxe mailing die volledig voldeed aan hun kwaliteiten. Een hele grote kaart met alleen een vraag ‘Waarom?’. Geen logo, geen afzender, niks. Hoe kan het namelijk dat wij nog geen zaken met elkaar doen? Bron is de marktleider en zelfs de bedenker van veel technieken. De kaart is uiteraard een grote showcase van technieken qua foliedruk en lamineren en een lekker formaat A2. Enveloppen hebben we op maat laten maken en uiteraard ook prachtig laten lamineren. We hebben ‘slechts’ 50 bedrijven benaderd. Deze bedrijven hebben we door een professioneel bedrijf laten nabellen. Dit heeft geleid tot 25 afspraken en zelfs 3 offerteaanvragen. Naast de 25 afspraken hebben een aantal oude relaties zeer positief gereageerd op de hernieuwde kennismaking.

Onderscheidend vermogen

Dit was een complexe opdracht. Hun werkveld is uniek met eigenlijk maar een grote concurrent. Hun positie als grondlegger/bedenker van veel van de hedendaags gebruikte technieken is ook uniek. Uitdaging zat ook in de diversiteit van alle vestigingen. Na een overname is er niet automatisch synergie. Heel belangrijk om iedereen binnenboord te houden. De interne organisatie vroeg veel aandacht om marketing daadwerkelijk mogelijk te maken. Je kan als merk alles beloven, maar maak het altijd waar. Wij zorgen er voor dat de marketingplannen en acties die wij bedenken ook echt haalbaar zijn en de merkbelofte (de boodschap) waar kunnen maken.

Beeld bij het project

Ook interesse in Marketing?

Laten wij samenwerken!

Contact opnemen

Aan de slag!