Blog

Kijkje in de keuken: het creatieve proces

Een vraag die mij met regelmaat wordt gesteld: hoe doe jij dat? En dan bedoelen ze niet letterlijk de dingen die ik doe, maar meer wat er in mijn hoofd gebeurd. Hoe ik al hun input (brei van data en informatie) verwerk tot een strategie, campagne of ontwerp. Het creatieve proces is voor velen, blijkt, een groot mysterie.

Zoals ik het meestal uitleg: Het zijn grofweg 4 stappen.

Stap 1. Luisterfase

Elk project begint met het stellen van vragen. Veel vragen. Ik stel, vind ik zelf, hele goede vragen. Daarbij is het vooral belangrijk om écht te luisteren. Luisteren doe ik objectief. Uiteraard heb ik met 22 jaar ervaring al heel wat kaders gezien (en kan juist daardoor ook goede vragen stellen), maar vind het belangrijk om niet te snel conclusies te trekken. Er is bij mij altijd ruimte voor nieuwe indrukken, graag zelfs. Zolang ik mij kan blijven verbazen of verwonderen gaat het goed.

Stap. 2. Vage fase

Antwoorden verwerken. Dit is een nogal vage fase. Waarom vaag? Omdat ik zelf niet begrijp hoe dit precies werkt. Dennis gaat lopen, zitten, denken, douchen, slapen, schilderen, tekenen, sporten, lezen, jongleren… kortom ‘iets’ doen en dan beginnen de radertjes te werken. Vooraf denk ik altijd iets in de trant van ‘hoe moet ik dit nou weer gaan doen?’ of ‘ik kan dit toch helemaal niet’. * Daarna vertrouw ik op mijn proces en als vanzelf beginnen de radertjes connecties te maken. Blijft een wonderlijk proces. Ideeën ontstaan, vormen, kleuren, verhalen. Dit gebeurd allemaal in mijn hoofd en eindigt op vele aantekening blaadjes, apps, mailtjes, tekeningen. Dit gaat ook in een razend tempo. Mindmapping. Daarna laat ik het rusten. Te ver doorgaan met mindmappen werkt averechts. Ik zeg altijd, zolang alles wat ik in mijn hoofd bedenk mogelijk is, zit ik goed. Zodra ik drempels ga bedenken bij ideeën dan moet ik stoppen.

*Herken jij dit gevoel in beperkende mate? lees dan deze blog en test of / in welke mate jij je herkent in het imposter syndrome.

Stap 3. The Beauty of Connecting

Ik ga alle fragmenten van stap 2 uitwerken en toetsen aan de antwoorden uit stap 1. Ideeën uitschrijven en koppelen aan schetsen, vormen en kleuren. Strategische ideeën schrijf ik verder uit en eventuele nieuwe vragen stel ik. Hierna hebben we een concreet plan en/of ontwerp concept. Vooral het toetsen aan de basis (stap 1) is belangrijk. Alles wat we bedenken en gaan maken moet een toegevoegde waarde hebben.

Stap 4. Uitwerken

Zodra het concept of plan staat gaan we alles uitwerken. Dit kan van alles zijn. Logo/huisstijl ontwerpen, campagne opzetten, regelen, productie, Art direction, content creatie, projectmanagement, et cetera. Het juiste team wordt samengesteld en knallen.

Concreter dan dit kan ik het niet maken. 

… Misschien kan ik het je wel een beetje leren. 

Stap 2 is namelijk heerlijk als je jezelf de ruimte geeft/gunt en dat is nu juist wat veel ondernemers niet doen.


Ik organiseer met regelmaat creatieve workshops 

‘Creatief klooien alsof je weer kind bent’

>> halve dag in mijn grote atelier waarin alles kan en mag (met mijn begeleiding en hulp).

‘De Kunst van het Ondernemen’

>> zakelijke workshop van een dag. Halve dag netwerken in kleine setting (max. 8 personen). Hele waardevolle dag voor ondernemers die uit de dagelijkse sleur willen stappen en open naar hun ondernemersdoel willen kijken. Samen met netwerk/sales expert Frits Schiphorst organiseren wij deze dag. Deze workshop is ook zeer geschikt voor (management) teams.

Wil je meer informatie over een van de workshops? Lees dan snel verder

Intrinsiek gemotiveer… 5 augustus 2021 Marketing: Het impost… 30 november 2021