Blog

Marketing: waarom worstelen zoveel bedrijven hiermee?

27 juli 2020

De meeste ondernemers weten dat marketing een belangrijke bijdrage kan leveren aan het succes van je onderneming. Ik zie ook dat veel bedrijven juist worstelen met hun marketing. Het wordt gezien als iets dat lastig is. Misschien herken je dit zelf ook wel? Door zichtbaar te worden steek je je hoofd boven het maaiveld en dat kan spannend zijn (feedback, meningen, etc). Daarbij zijn er vele mogelijkheden. Waar moet je beginnen? En als je begint loop je al snel tegen vragen aan als ‘wie zijn wij eigenlijk’, ‘waar willen wij met ons bedrijf naar toe’, ‘waar willen wij over 5 jaar staan’. De ene vraag roept de volgende vraag op. Et voila, je bent verdwaald.

Het gevolg

Marketing voelt ongemakkelijk. De meeste bedrijven komen nog wel in actie. Jullie zitten op LinkedIn, sturen meerdere nieuwsbrieven per jaar (dat was ooit het plan), hebben een website, misschien sturen jullie een attentie aan het einde van het jaar of plaatsen een advertentie in een vakblad. Als resultaat vervolgens uitblijft helpt dat natuurlijk niet.

Waarom is marketing moeilijk?

Een belangrijke reden: marketing roept vaak het woord ‘moeten’ bij mensen op. Instagram is hot dus we ‘moeten’ daar iets mee doen. Video content is het helemaal dus daar ‘moeten’ wij ook iets mee doen. We hebben een weggever nodig op onze website, want wij moeten mailadressen verzamelen. Moeten moeten moeten… en daar gaat het mis. Dit moeten leidt ook tot soms ronduit ongemakkelijke content en acties.

Er is, vind ik persoonlijk, weinig ongemakkelijker dan video’s op LinkedIn voorbij te zien komen van ondernemers die daar niet geschikt voor zijn. Slecht gefilmd, onduidelijk verhaal, kleding die niet goed overkomt op video, een niet representatieve setting of de ondernemers/werknemers zijn zelf (nog)niet geschikt voor video. Kan je dit trainen? Ja, maar doe dat dan ook. Vergeet niet dat wat je op een video uitstraalt iets moet toevoegen aan je merk, niet afbreken. 

Waarom doen ondernemers dit dan toch?

Ik vind dat er teveel nadruk wordt gelegd op ondernemen buiten je comfortzone. Alsof dit de heilige graal tot succes is. Als kind heb je ook stap voor stap leren lopen en ben je niet gelijk begonnen met fietsen toch?

Met marketing werkt het vaak beter om in eerste iets te zoeken wat bij je past en dat kan soms al ongemakkelijk voelen. Zodra je dit eigen hebt gemaakt, je het vol kan houden (erg belangrijk voor resultaat), je er goed in bent, kunnen we kijken naar echt buiten je comfortzone treden. Buiten je comfortzone treden vraagt om een goede voorbereiding en een goed plan. Het moet waarde toevoegen en passen binnen je strategie. Kennis opsnuiven, expert inschakelen, oefenen en gaan. Als je dan een leermoment hebt (die komen altijd) val je niet zo hard omdat de basis goed staat.

Case: Rebranding IDDS… 24 juli 2020